De grafische branche is te bescheiden

Onlangs werd de MKB Innovatie Top 100 van 2015 bekend gemaakt. Daar zaten mooie projecten tussen: optische lenzen uit de 3D printer, een tool om zelf een responsive magazine te maken, een intelligent fotoboek, live website personalisatie, een innovatief platform waar alle actieve 3D partijen in kaart worden gebracht.Wat ik miste was de grafische branche. Terwijl ik weet dat ook daar veel gebeurt en wordt ontwikkeld. Het enige dat met print te maken had, was een stabiel en goed uitgebalanceerde transferpapiersoort om digitale textielprint mogelijk te maken.

Mooie initiatieven

Digitale media spelen zich steeds meer in de kijker. Terwijl print nog lang niet verdwenen is. Sterker nog, er komen steeds meer geluiden dat print opnieuw een opmars maakt. Het zou kunnen zijn dat  grafimediabedrijven het niet relevant vinden om zich als innovatief te profileren. Misschien vinden ze zichzelf niet onderscheidend genoeg. Maar dan doe je jezelf tekort, er worden zo veel mooie initiatieven ontwikkeld. De grafische branche is naar mijn mening veel te bescheiden.

MDMX staat voor samenwerking en grafische innovatie         MDMX staat voor samenwerking en grafische innovatie         tonki-fuorisalone-2014-ventura-lambrate-fotografia-di-elisa-lucrezia-marra          MDMX staat voor samenwerking en grafische innovatie

In ontwikkeling

Zo is er een web-to-print opmaaktool speciaal voor printen op hout ontwikkeld. Je hebt de Tonki, een foto compleet met lijst ineen die je zo op kunt hangen. Of denk aan Markware, een watermerk-procedé om drukwerk in kleine oplagen te voorzien van een watermerk. Ook in de verpakkingsindustrie gebeurt veel. Er wordt ingezet op het vinden van nieuwe grondstoffen, biologisch afbreekbaar materiaal, de afstemming met design en flexibele vormen van verpakking. Met Choccers kun je chocoladewikkels voorzien van je eigen bedrukking en met een Tiggle verstuur je een leuk cadeau naar je geliefde.

Pak die kans

Ik zie het als een kans voor grafische bedrijven om juist nu te laten zien waar ze mee bezig zijn. Ik doe een beroep op al die innovators: laten we ervoor zorgen dat de branche volgend jaar vertegenwoordigd is in de Top 100.

Heb jij een uitdaging voor Kees? Stel dan hier je vraag.

Terug naar het blog overzicht

Deel dit bericht

Over de schrijver

Kees Mouthaan

Gedreven projectmanager met een voorliefde voor nieuwe technologische snufjes in de grafische industrie • kennis en ervaring in bedrijfspsychologie • zet zich ook in zijn eigen tijd in om communicatie tussen mensen te bevorderen.