Inkjet is de hype voorbij

Het werd tijdens Drupa 2012 al beloofd en nu is het zover. Op de aankomende Drupa, de vierjarige beurs voor de grafische branche, zal iedereen inzetten op inkjet. Dus ja, inkjet is de hype voorbij. Het gebeurt, het is beschikbaar en de kwaliteit is verbluffend. Wereldwijd staan er nu 200 inkjet-machines in grafische bedrijven. Wat betekent dit voor uw marketingcommunicatie?

29056-094_Presse   Landa_S10   Benny-Landa-Nano_ok

Welk voordeel brengt inkjettechnologie voor uw drukwerk? Personalisatie! Het grootste voordeel van inkjet is dat iedere afdruk die we maken verschillend kan zijn. Inkjet is daarmee uitstekend geschikt voor personalisatie van uw drukwerk binnen de doelgroep. Niet alleen tekst kan nu gepersonaliseerd worden, maar met deze techniek juist ook het beeld. Iedere ontvanger van uw mailing (folder, brochure) krijgt een eigen persoonlijke versie met beelden die passen bij de unieke ontvanger.

Bijvoorbeeld.. U bent een autodealer. Dan kunt u uw klant een mailing sturen met een foto van de eigen auto, of het aanbod doen voor een vervangende auto in zijn of haar favoriete kleur en uitvoering. Heeft u een uitgebreide catalogus waarin producten staan die voor bepaalde doelgroepen niet interessant zijn? Dan kunt u die eenvoudig weglaten in de gepersonaliseerde catalogus die naar een klant verstuurd wordt. Dit zijn maar twee mogelijkheden. In een MDMX Creative Challenge ontdekken we samen wat voor u de voordelen kunnen zijn.

Er kleven echter ook nadelen aan de technologie. De kosten, van zowel de machine als de inkt, zijn beduidend hoger dan de kosten van de offsettechnologie die veel grafische bedrijven nu gebruiken. Door de jaren heen hebben onze partners geïnvesteerd in steeds efficiëntere machines die ze in staat stelt om ook in heel kleine oplage voordelig te produceren. Personalisatie van drukwerk is dus al goed mogelijk. Alleen een individueel gepersonaliseerde afdruk is in offset niet haalbaar. Maar die personalisering vraagt ook veel van uw databestanden. In hoeverre heeft u in uw data al informatie beschikbaar waarmee variatie in beeld kan worden toegepast? Dit vraagt vaak een nieuwe manier van data verzamelen en het toepassen van beeld. Wij denken daar graag met u over na. Uiteindelijk moeten de hogere kosten van de personalisatie van inkjet resulteren in hogere opbrengsten via uw communicatiemiddel. Binnen ons netwerk zijn experts op het gebied van inkjettechnologie die met u tot goede afwegingen kunnen komen.

Touch the future

We vragen brancheblogger Ed Boogaard edboogaardblogt_fotoom de ontwikkeling voor ons te schetsen. Inkjet is een druktechniek waarbij een inktkop kleine druppeltjes inkt op het oppervlak spuit. De naam achter de nanografische technologie is Landa. Benny Landa om precies te zijn, de man van de visionaire quote: ‘Everything that can become digital will become digital’. Ruwweg zijn er twee inkjet-technieken: continious inkjet en drop on demand, beide met eigen problemen en mogelijkheden.

Landa onderscheidt zich: met zijn technologie kan er sneller gedrukt worden, maar bovendien heeft hij de oplossing gevonden voor het vochtprobleem. Straks kunnen we in Hal 15 op Drupa een Komori pers zien met Landa’s nanografische technologie. De nieuwe pers zal pas volgend jaar geleverd kunnen worden en het prijskaartje is nog onbekend. Een alternatief is UV inkjet inkt, een ontwikkeling die vooral door Minolta en Komori opgepakt worden, het is direct droog, maar niet migratievrij.

Het thema van Drupa 2016, Touch the future, is veelbelovend. Er staat veel te gebeuren in de toekomst van de inktjet technologie. Maar, het gaat minder snel dan verwacht. ‘Ik denk dat het nog steeds het begin is. Ga kijken, laat je verbluffen, maar laat je niet gek maken’, zegt Boogaard.

Samenwerking

We staan op een bijzonder punt in de geschiedenis. Het is van grote betekenis in de grafimedia industrie, mooi om te zien en ik denk dat er mogelijkheden liggen. De vraag voor een aantal bedrijven in ons netwerk is niet of, maar op welk moment je moet instappen, een extra reden om onze samenwerking te versterken. We hoeven de nieuwe techniek niet direct te omarmen, maar we moeten goed samenwerken om de ontwikkeling het hoofd te bieden.

Doopraten over inkjet? Neem contact op met Kees Mouthaan.

Terug naar het blog overzicht

Deel dit bericht

Over de schrijver

Kees Mouthaan

Gedreven projectmanager met een voorliefde voor nieuwe technologische snufjes in de grafische industrie • kennis en ervaring in bedrijfspsychologie • zet zich ook in zijn eigen tijd in om communicatie tussen mensen te bevorderen.