Je laten verwonderen is zó 2016

Ken je dat gevoel? Het is begin januari, je start het jaar fris op je communicatieafdeling en denkt: dit jaar doe ik het anders. Ik ga tijd inplannen om te kijken naar het totaalplaatje. Hebben we het doel nog wel voor ogen, doen we wat werkt – en belangrijker; stoppen we met wat niet werkt – en luisteren we ook echt naar mensen? Ik wil niet alleen maar brandjes blussen, ik wil dingen creëren die ertoe doen!

In de vijfde versnellingmclaren 3

Om vervolgens meteen in de eerste week toch in de actiestand te schieten. Mijn valkuil: ik ben een doener. Ik schiet soms te snel voorbij aan de ‘waarom’ vraag en geef gas in de vijfde versnelling door daadwerkelijk iets te gaan doen! Resultaten, mooie eindproducten, veel schrijven. Daar ben ik tenslotte goed in! Ieeee! Tijd voor de handrem. Juist nu, drie weken na dat frisse begin van het nieuwe jaar, gaat het erom spannen. Want de enige die mij uit die geef-gas-stand kan halen en pas op de plaats kan maken, ben ik zelf.

Koop een lege agenda

Natuurlijk, er liggen jaarplannen, er komen urgente vragen tussendoor die opgepakt moeten worden, er is een overvolle agenda. En toch wil ik mezelf uitdagen. Hoe ik dat ga doen? Door me te laten verwonderen! Eerste uitdaging: mijn vooroordelen en alle mitsen en maren overboord gooien. En beseffen dat er nooit genoeg tijd is en het werk nooit af is aan het einde van de dag. Mooi, dan kan ik nu dat advies dat ik gaf aan een collega – koop een lege agenda – ook eens zelf in de praktijk brengen. Het is tijd om tijd in te plannen. Om na te denken. Om te brainstormen. Om de context te bepalen waarin ik me ruimschoots kan verwonderen.

Contentstrategie en storytelling

De komende periode heb ik daarom mooie dingen ingepland die me daarbij helpen. In de aankomende maanden ga ik me tijdens twee verschillende trainingen verwonderen over contentstrategie en storytelling. Twee onderwerpen die ik machtig interessant vind en die mij nog meer input geven om verhalen te delen die ertoe doen en ze doelgerichter in te zetten. En de uitdaging? Om naast die ingeplande tijd, de trainingen, ook daadwerkelijk in te zetten op mooie projecten die we met MDMX doen en erover te vertellen in posts en blogs. Ik neem je graag mee op mijn ontdekkingstocht dit jaar.

Wil jij je ook laten verwonderen? Daag jezelf of je afdeling uit en ga met ons een MDMX Creative Challenge aan. Je kunt het zien als een pop-up communicatielab: we draaien even kort met je mee, bieden je een frisse blik en komen samen met jou en de input van ons netwerk tot een concept waarmee je verder kunt. Neem contact met ons op.

Terug naar het blog overzicht

Deel dit bericht