Begin je marketingproces met beeld

Een trend is visual storytelling. Wilmar Boer, expert op het gebied van visuele communicatie vertelt waarom je in het marketingproces beter kunt beginnen met beeld dan met tekst. ‘Met beeld breng je letterlijk het verhaal naar de mensen toe. We zien dat teksten steeds meer het kijken ondersteunen. Vroeger was de tekst leidend en dan zocht je er een mooi plaatje bij. Nu kijken we naar het vraagstuk: wat wil je vertellen? Dat verhaal komt vervolgens terug in het beeld.’

visual storytelling bij iwelcome

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vertaal tekst naar praktijk
‘Een mooi voorbeeld is een woningbouwvereniging dat een nieuw beleidsplan wil communiceren. Een enorme lap tekst leest geen hond. Het gaat erom dat je het beleidsplan vertaalt naar de praktijk. Wat is van belang voor medewerkers en huurders? Wij gingen met een fotograaf en een tekstschrijver de wijk in. We interviewden buurtbewoners naar aanleiding van een aantal thema’s uit het beleidsplan. Hier werd een kleine actiewebsite van gemaakt waar die korte interviews terugkomen. En aan het einde van ieder filmpje kun je doorklikken naar de PDF waar je het hele beleidsplan kunt lezen. Een ander mooi voorbeeld is iWelcome. Hier vertelt de header op de site het hele verhaal. Het ontwerp, de website, het drukwerk, het sluit allemaal op elkaar aan wat stijl en fotografie betreft.

Zet een sfeer neer
‘Met beeld gaat het leven. Dat werkt met het ontwerpen van een website net zo. Pas als je de eerste ontwerpen te zien krijgt, is er een aha moment. Denk aan die PostNL bezorger met dat pakketje voor de deur waar een blij persoon staat die het pakket in ontvangst neemt. Dat beeld maakt het hele verhaal meteen duidelijk. Beeld gebruik je om een sfeer neer te zetten of om iets uit te leggen. We zien ook duidelijk een opkomst in het vloggen. We geven trainingen hoe je dit kunt oppakken met je bedrijf.’

Vertel een verhaal
‘We vragen in het eerste gesprek altijd met welk beeld het bedrijf wil werken. Wat zie je voor je als je denkt aan jouw product of dienst? Welk beeld vertelt jouw verhaal? Het komt nog wel eens voor dat iemand zegt: zoek er maar stockbeeld bij, maar dat werkt echt niet. We hebben voor een bedrijf dat werkte met vijf sleutelwoorden, vijf beelden geschoten die daadwerkelijk de sleutelwoorden verbeelden’.

Marketing begint niet met tekst, maar met beeld
‘Wij gaan uit van het beeld, terwijl we nu nog vaak zien dat er in de marketing vaak wordt begonnen met tekst. Dat draaien wij om. Voor sommige bedrijven is dat een eyeopener: begin bij beeld om je verhaal te vertellen, want kwaliteit kun je ook in beeld laten uitstralen. Daarmee schuif ik geen tekstschrijvers aan de kant, het haakt veel meer in elkaar. Je ziet het al bij grote bedrijven of merken: er wordt gewerkt met groot beeld waarin de beleving naar voren komt. Je gevoel wordt getriggerd, en vervolgens kun je doorklikken naar meer productinformatie. Ook in WordPress thema’s zie je dit terug: er is veel ruimte voor beeld, minder voor tekst. Websites komen steeds meer tot stand op basis van beeld dan op basis van techniek of tekst. Een mooi voorbeeld is de zorginstelling. Vroeger stond daar vaak de dame met witte-tanden-glimlach en headset op de homepage. Nu zie je medewerkers die cliënten in een rolstoel helpen. Dat beeld vertelt het juiste verhaal.’

Terug naar het blog overzicht

Deel dit bericht